tisdag 22 november 2011

Vintriga Vaniljkakor


Har provat min nya kakform från www.kakburken.se är riktigt nöjd med resultatet!

Vaniljkakor:    200 grader

2 dl socker
225g rumsvarmt smör/margarin
1 stort ägg
2 msk grädde
3 msk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
9-10 dl mjöl (Spara lite till utbakning)

Blanda smör och socker till det blir lite fluffigt, jag använder elvisp eller hushållsmaskin men det går även bra att knåda denna deg för hand.
tillsätt sedan övriga ingridienser och knåda tills du får en fin kakdeg!
Denna deg behöver inte kylas utan kan bakas på en gång!
Kavla ut på mjölat bord och tryck sedan ut kakor med valfritt kakmått.
Gräddas i mitten av ugnen i ca 10 min. (beroende på storlek...)

Detta är även mitt bidrag till Månadens sötsak som bloggen söta saker har. Denna månads tema är vinter! =)

 Söta saker

Läs mer: http://sotasaker.com/manadens-sotsak/#ixzz1eS6NUHC5

4 kommentarer:

Helena sa...

Åh så fina! Hur får du möstret i mitten?

Helena sa...

mönstret skulle det vara :)

Marie sa...

Det är ett av mina nya fynd från kakburken .se
En uttryckare där det följer med tre bilder som man kan variera för att få olika bilder på kakorna ;)

Helena sa...

Tack! Ska kolla in det :)